De lift pakken, ook al poep je in je broek van angst

De lift pakken, ook al poep je in je broek van angst

Vraag me niet waarom, maar deze week popte er een beeld in me op van de Eiffeltoren. Sindsdien kom ik hem overal tegen.
Toen ik erover na ging denken waarom dat zou zijn, bedacht ik me dat de Eiffeltoren een mooi symbool is voor de processen waar je als ondernemer doorheen gaat.

Ondernemen kun je vergelijken met het beklimmen van de Eiffeltoren. Je weet dat er bovenaan iets moois op je ligt te wachten, maar je moet acties ondernemen om er te komen.

De uitbaters van de Eiffeltoren zijn slimme ondernemers.
De toegangsprijs is lager als je de trap kiest. Dit kost je dan ook flink wat meer tijd en energie.
Op zich is dat niet erg, zolang je hier zelf okee mee bent en accepteert dat je meer moeite moet doen om de eerste en tweede verdieping te bereiken. Onderweg zie je vast ook genoeg mooie dingen die het de klim waard maken.

De eerste jaren van je ondernemerschap kun je vaak vergelijken met die klim. Je wilskracht is vaak groter dan je budget en dat brengt je in situaties waarin je vooral beroep doet op jezelf. Het is een periode waarin je enorm veel leert.


Verder naar de top?

De trap stopt na de tweede verdieping. Wil je verder naar de top, dan kan dat alleen met een hulplijn: de lift. Dit kost wat meer, maar dan krijg je ook wat :-)

Voor mensen met hoogtevrees kan die top eruit zien als een onneembare vesting. Iets wat ver buiten hun kunnen ligt en ze nooit gaan bereiken.
Het is geen prettig gevoel.
Zeker niet als je met knikkende knietjes bij de kassa staat en anderen met verve in de lift ziet springen.
‘Potver’, denk je. Waarom durf ik dat nou niet?

Het kan daarom voor jou al een hele overwinning zijn om naar de eerste verdieping te reizen en daar je voeten op de grond te zetten.

Toch zul je zien dat wanneer je daar een poosje rondwandelt je je steeds veiliger en geaard zult voelen en er een moment komt dat je verder wilt naar verdieping 2.

De link met ondernemen is dat je altijd op zoek bent naar groei. Er is geen ondernemer die niets wil verbeteren, die niet naar de top wil of in ieder geval een volgende verdieping wil bezoeken, hoe moeilijk dat ook lijkt.
Iedere verdieping heeft zijn eigen uitdagingen en jij bepaalt hierin je eigen weg naar boven. Heb je eenmaal jouw top behaald, dan is er weer een volgende wens. 
Heus, ook Mark Zuckerberg worstelt hiermee.


Wat heb jij nodig voor groei?

Om als ondernemer te groeien heb je 3 zaken nodig.

Je moet beroep doen op een flinke portie lef.
Het vraagt nogal wat van je om bepaalde zekerheden los te laten, risico’s te durven nemen, kritisch naar jezelf te kijken en keer op keer te moeten werken aan je zichtbaarheid.

Naast lef heb je daarom ook iets heel anders nodig, en dat is veiligheid.

Je hebt kaders nodig waarbinnen je voldoende vertrouwen ontwikkelt om vervolgstappen te kunnen nemen; een veilig platform.

Een veilig platform kan bijvoorbeeld bestaan uit eerst voorzichtig berichtjes schrijven op Twitter om daarna te durven bloggen.

Veiligheid kan bestaan uit het starten met vloggen om vervolgens videotrainingen te durven kunnen maken.

Veiligheid kan bestaan uit het eerst ontwikkelen van een sterke visie op je vak om vervolgens een spetterende website te durven ontwikkelen met jouw unieke aanbod.

Durven communiceren en jezelf zichtbaar maken heeft in essentie alles te maken met veiligheid en vertrouwen.

Het derde wat je nodig hebt is hulp.


Alleen kun je niet floreren

De mens is van nature een groepsdier. Werken als zzp’er is hartstikke fijn omdat je zelf aan het roer staat, maar wij zijn deel van het grotere geheel. Je kunt als eenling niet floreren als je niet de hulp inschakelt van anderen. 

Voor mij persoonlijk is dat mijn grootste les van de afgelopen 7 jaar. Iedere keer wanneer ik hulp inschakelde maakte ik makkelijker groei door. Het heeft me altijd verder gebracht.

Hulp kan in vele vormen komen. Je kunt het vinden bij je partner, vrienden, familie, handige neven, mede-ondernemers of bij mensen die je inhuurt. 
Dat laatste is voor velen een drempel. Zelf vond ik dat ook lange tijd een flinke stap. Maar er kwam een moment dat ik inzag dat al die gratis webinars me niet verder gingen helpen. Als je niet investeert in de hulp van anderen kun je niet verwachten dat anderen ook in jou willen investeren.
Yin Yang. 

En ja, dat is eng! Anderen betrekken bij dat wat je voor jezelf gecreëerd hebt. Dingen uit handen geven en écht open staan voor feedback en andermans invloeden.
De lift pakken ook al poep je in je broek van angst.

Maar hulp gaat je helpen om die veiligheid te creëren en vanuit die veiligheid maak je stappen met lef. Het is een vicieuze cirkel. Al zie ik het zelf liever als een opgaande spiraal ;-)

 

>> Vraag van de week <<

Welke hulp heb jij nodig om jouw volgende verdieping te bereiken?
 
Voel je welkom om hierover verder te praten in mijn besloten Facebookgroep Rots in jouw Branding 

Je vindt hier meer dan 70 andere te gekke onderneemsters die het beste in elkaar naar buiten helpen te brengen. In de groep vind je oefeningen, tips en video’s op gebied van personal branding, die ik verder nergens anders deel. 

 
Fijne week!

Groetjes, Cora

•••

Nieuwe blogs automatisch in je mailbox?

Laat je mailadres achter en ontvang iedere maandag m’n nieuwste (video)blog GRATIS in je mailbox.

 
Tags:
1Reactie

Laat een reactie achter