Niche jeuk. Wie stel jij tevreden?

niche

Niche jeuk. Wie stel jij tevreden?

Voor ieder argument bestaat een tegenargument.

Zo is er in de marketingwereld een strenge regel die stelt dat je beter kunt kiezen voor een niche, zodat je makkelijker vindbaar bent voor mensen die zoeken naar een specifieke oplossing voor hun probleem.
Maar regels zijn er om gebroken te worden. Zonder dat zouden we niet verder komen in de wereld.

Een marketingexpert waar ik eens een workshop bij volgde was sterk van mening dat wie niet kiest, altijd verliest.

Ik bekijk het liever op een vrijere manier.

In mijn ogen zijn er twee soorten ondernemers.
Eentje die ‘hiep hiep hoera’ roept wanneer je hem/haar vraagt te kiezen voor een niche.
En eentje die bij het woord ‘niche’ spontaan jeuk krijgt.

Er is geen goed of fout. De ene ondernemer is de andere niet en wat werkt voor jou kan bij een ander de plank totaal misslaan.

Wat ik zelf heb zien gebeuren de afgelopen jaren, is dat er in ieder geval ook steeds meer ruimte ontstaat om jezelf als ondernemer te profileren op een manier die niet zo makkelijk onder 1 noemer valt te schuiven.
De ondernemers voor wie dit een mooie ontwikkeling is, zijn de ondernemers die vaak al flink wat achter de rug hebben, die veelal een switch maken naar een ander vakgebied en die zich sterk bewust zijn van hun welzijn en het welzijn van anderen.

Ze hebben meerdere expertises en interesses en hebben daardoor ook moeite om keuzes te maken om voor de buitenwereld behapbaar te maken wat ze doen.
Maar is dat nodig? Verlies je daarmee niet juist een stukje wat eigenlijk net zo goed van waarde of juist zelfs extra waarde toevoegt aan wat je kunt betekenen voor anderen?

Heeft het zin om de buitenwereld tevreden te stellen als je daarmee je binnenwereld niet de ruimte kunt geven die het nodig heeft?

De mensen die jij kunt helpen zijn intelligent genoeg om te snappen of jij ze kunt helpen, maar het vraagt andere oplossingen op gebied van je communicatie om hun te bereiken.

Afgelopen maand schreef ik er over op Mightybell en later deze week plaats ik daar een review over een boek die mijn gedachtes hierover onderstreept.

Hoe is dat voor jou? Heb je het gevoel concessies te doen om maar te kunnen voldoen aan wat ‘ze’ zeggen?
Wat zou het je opleveren om dit los te laten en jouw eigen pad te volgen?

>> Vraag van de week <<

Wat is jouw ervaring met het kiezen van een niche? 
 
Voel je welkom om hierover verder te praten in mijn besloten Facebookgroep Rots in jouw Branding 

Je vindt hier meer dan 100 andere te gekke onderneemsters die het beste in elkaar naar buiten helpen te brengen. In de groep vind je oefeningen, tips en video’s op gebied van personal branding.

 
Fijne week!

Groetjes, Cora

 
 
•••

Nieuwe blogs automatisch in je mailbox?

Laat je mailadres achter en ontvang iedere maandag m’n nieuwste (video)blog GRATIS in je mailbox.

 
 
Tags:
Geen reacties

Laat een reactie achter