Professionaliseer > connect > groei

Ken je dat gevoel, dat wanneer je je lievelingskleding draagt je met veel meer zelfvertrouwen en flair naar buiten stapt?

Je visuele identiteit (ook wel huisstijl genoemd) kun je vergelijken met de kleding van je communicatie. Als hij als gegoten zit straal je positieve energie uit en trek je klanten en zakelijke relaties aan die écht bij je passen. Dit brengt verdieping in je onderneming en zorgt ervoor dat je met veel meer plezier kunt werken en leven.

In mijn beleving is een visuele identiteit een essentieel onderdeel van je personal branding. Het is het sterkste middel om te zorgen voor sfeer, instant herkenbaarheid en een professionele uitstraling… De stille ambassadeur van je merk.

Ik ontmoet veel ondernemers die moeite hebben met het ontwikkelen van een visuele identiteit. Logisch, want kennis hierover is schaars en je leerde er niets over op school.

Herken jij jezelf hierin?:

  • Je liet ooit een website maken, maar ondertussen heb je jezelf zo ontwikkeld dat deze helemaal niet meer uitstraalt bij jouw professionaliteit en persoonlijkheid. Je herkent jezelf en je bevlogenheid er totaal niet in.

  • Je hebt los van elkaar verschillende communicatiemiddelen ontwikkeld waar geen herkenbare lijn in zit.

  • Omdat je iedere keer het wiel opnieuw zit uit te vinden kost het maken van communicatie-uitingen je veel tijd. En wat je ontwikkelt mist vaak ook nog een wow-factor.

  • Je ziet vergelijkbare ondernemers om je heen de mooiste websites en social media posts publiceren en baalt ervan dat het bij jou nog in de kinderschoenen staat.
  • Je trekt wel klanten aan, maar niet degene waar je juist zo graag voor zou willen werken.


Ik vind het oprecht zonde om te merken dat wanneer ondernemers beschikken over bijzondere talenten, dit niet reflecteert in hun communicatie.

Zelf worstelde ik ook lange tijd met de juiste toon van mijn communicatie. Het vinden van klanten ging pas stromen toen ik dichtbij mezelf bleef en mijn communicatie veel persoonlijker ging benaderen.

Ik merkte hoe de herkenbaarheid van mijn uitingen me hielp om meer op te vallen in een druk mediaklimaat en ik leerde wat de zaken zijn die kleine ondernemers in hun voordeel kunnen gebruiken op gebied van acquisitie. Alles wat je nodig hebt heb je al in huis, je moet alleen weten hoe je dit naar buiten brengt.

Anderen hierbij helpen zodat ze kunnen groeien is een enorme drijfveer in m’n dagelijkse werk. Ik vind het geweldig om de bevlogenheid van mijn klanten te zien in hun ogen en dit te vertalen naar communicatie waarmee ze klanten werven.

Ontwerp als middel, niet als doel

Hoe zou jij het vinden om naar een next level te gaan en te werken aan meer zichtbaarheid en erkenning voor je harde werk?
Het ontwikkelen van een visuele identiteit is de eerste stap!

  • Je ontwikkelt een sterke basis waar je keer op keer op terug kunt vallen wanneer je zelf communicatie-uitingen moet maken.

  • Als je communicatie dichtbij jouw persoonlijkheid ligt, trek je op een natuurlijke manier klanten en relaties aan waar je graag mee wilt werken.

  •  Je hoeft je nooit meer te verontschuldigen als je je visitekaartje uitdeelt.

  • Je deelt met meer plezier je blog, nieuwsbrief, social media posts en andere uitingen.

  • Je verwijst mensen met trots door naar je website.

  • Je hebt weer ruimte in je hoofd om vervolgstappen te maken.

  • Professionele middelen geven je meer vertrouwen om betere prijzen te vragen voor je werk.

Ik ontwikkel met heel veel plezier visuele identiteiten waarin ik verder kijk dan een logo en altijd voor ogen hou dat mooie ontwerpen een middel zijn en niet het doel.

Daarbij weet ik dat je als kleine ondernemer niet altijd de tijd en het budget hebt om telkens weer een ontwerper in te schakelen. Ik vind het belangrijk om je inzichten en tools aan te reiken waarmee jij zelf zo onafhankelijk mogelijk aan de slag kunt op het moment dat je visuele identiteit klaar is.

‘Een groot pluspunt vind ik dat ik zelf aan de slag kan met mijn visuele identiteit. Doordat ik de ontwerpbestanden gekregen heb met een goede uitleg ben ik in staat om zelf kaartjes, flyers, folders e.d. te maken. Hierdoor hoef ik niet voor iedere reclame uiting aan te kloppen bij een reclamebureau of ontwerper. Heel fijn!’

Corina Rietveld, sieradenontwerpster

Een ontwerpproces waarbij we verder kijken dan mooie plaatjes

Het ontwikkelen van een visuele identiteit is een superleuk proces. Mijn klanten geven aan dat ik ze met mijn vragen aan het denken zet en dat het proces ze veel inspiratie en energie geeft om vervolgstappen te maken in hun bedrijf.

Besluit jij een visuele identiteit te laten ontwerpen, dan bestaat het proces uit de volgende stappen:

Stap 1: Onderzoek

Wie ben jij als persoon en wat wil je bereiken met je onderneming?
Dit is essentiële kennis om een goede visuele identiteit te ontwikkelen. Door hier met aandacht bij stil te staan kunnen we makkelijker beslissen wat je uit wilt stralen en verloopt het ontwerpproces vaak ook sneller.
We breng dit in kaart in een persoonlijke brainstormsessie of we bespreken dit via Skype.

Stap 2: Ontwerpen

Na de onderzoeksfase ga ik aan de slag met het ontwerpen. Kenmerkend voor mijn werk is dat ik illustratie en grafische vormgeving mix tot eigenzinnige en positieve ontwerpen. Ik noem het zelf ‘happy clean’. Ik ben altijd op zoek naar speelsheid die tegelijkertijd ook strakke lijnvoering in zich heeft. Hierbij is het voor mij essentieel dat m’n ontwerpen een weerspiegeling zijn van jouw persoonlijkheid. 

Onderstaand vind je een voorbeeld van de visuele identiteit die ik maakte voor Laura Veldman van InBloei coaching. Hierin kun je zien hoe het logo, de kleuren, de keuzes voor lettertypes en aanvullende patronen samen een mooi geheel vormen.

Iedere visuele identiteit die ik ontwerp bevat een pakket met de volgende zaken:

  • een logo ontwerp,
  • een lettertype advies, uitgewerkt in een overzichtelijke pdf,
  • een kleurenpalet, uitgewerkt in een overzichtelijke pdf met alle kleurcodes op een rij,
  • een set beeldelementen zoals patronen, iconen en decoratieve elementen,
  • advies over beeld/fotografiegebruik, 
  • een ontwerp voor een origineel visitekaartje en drukwerkbegeleiding. 

Zo ontstaat er een goede basis waar je keer op keer op terug kunt vallen op het moment dat je nieuwe communicatiemiddelen nodig hebt.

Bij een visuele identiteit ontvang je bijbehorende bestanden in bestandsformaten waarmee je zelf aan de slag kunt inclusief de originele ontwerpfiles.

 

In-Bloei-Studio-Neeltje

 

Stap 3 Doorvoeren

Ik ben een groot voorstander van onafhankelijkheid voor ondernemers. Mijn werkwijze is er op gericht dat je zelf met de visuele identiteit aan de slag kunt. Ik vind het altijd weer tof om te zien wat mijn klanten zelf maken met de middelen en richtlijnen die ik voor ze ontwikkel.

In hoeverre dit lukt is afhankelijk van jouw kennis en de inzet die je er in stopt om je designskills eigen te maken. Je leert het door te doen. 
Heb je hier liever extra hulp bij dan bied ik je de mogelijkheid om 1 op 1 sessies te boeken waarin ik je train en templates aanreik waarmee je zelfstandig kunt werken.

We kijken met welke programma’s jij werkt en welke kennis en basisbestanden je nodig hebt om je communicatiemiddelen praktisch en goed door te voeren. Denk bijvoorbeeld aan Photoshop instructie of training op het gebied van laagdrempelige (online) ontwerptools.
Ook kan ik videoinstructies voor je opnemen, zodat je dit er nog eens op je gemak erbij kunt pakken en terug kunt kijken als je het even niet meer weet.

Mijn kracht zit er in om heel goed mee te denken met jouw ideale werkwijze: ‘Hoe kan ik je helpen zo makkelijk mogelijk fantastische middelen te ontwikkelen?’

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om al je aanvullende opdrachten uit handen te geven en ben ik er ook voor je om dit van A tot Z te ontwikkelen. Ik heb veel kennis van social media platformen, nieuwsbriefdesign, boekdesign en adviseer ook graag inhoudelijk welke kanalen en middelen geschikt zijn voor je.

Webdesign

Ik heb veel ervaring in het bouwen van WordPress websites. Soms bouw en ontwerp ik ze zelf, maar ik werk ook nauw samen met vaste webbouwers die prachtig werk leveren.
Graag adviseer ik je wat voor jou de beste weg is om te werken aan een nieuwe website. 

Investering

Bovengenoemd stappenplan is een traject op maat. Voelt het goed kom dan in gesprek, als het klikt maak ik met alle liefde een offerte op maat.
Als startbedrag kun je rekening houden met een investering vanaf € 1500,- ex. btw.

N.B. Is dit voor jou op dit moment een bedrag wat je nog niet kunt investeren? Misschien is dan mijn online training ‘Designfulness voor ondernemers’ een optie voor je. 


‘Omdat mijn huisstijl voor het programma ‘Lekker slapen in 5 stappen’ een ratjetoe was, besloot ik het goed aan te pakken en bij Cora een pakket af te nemen.

We wonen nogal ver uit elkaar, daarom hebben we alles telefonisch en digitaal gedaan.
Cora startte helemaal aan de basis, met allerlei vragen over mijn bedrijf, wat ik wil uitstralen, wat ik zelf mooi vind, wat mijn doelgroep is.
Omdat de voorbereiding zo goed was, was het eigenlijk meteen raak. De ‘look & feel’ klopte gewoon. In samenspraak hebben we nog wat veranderingen aangebracht en was het snel voor elkaar.

Mijn huisstijl past nu helemaal bij wat ik als bedrijf wil uitstralen.’

Aline Kruit – Lekker slapen in 5 stappen

 

Veelgestelde vragen

  • Ik heb al een logo, maar nog geen complete visuele identiteit. Kun je me verder helpen om hier een totale visuele identiteit van te maken?

Geen probleem! Wel is het voor mij dan belangrijk dat wat je al hebt laten ontwikkelen me aanspreekt, zodat ik werk kan maken waar ik achter sta. 

  • Ik heb al een complete visuele identiteit en ben eigenlijk alleen op zoek naar een webbouwer. Kun je me helpen?

Nee helaas, ik bied alleen webdesign aan klanten die bij mij een visuele identiteit laten ontwikkelen.
Is je visuele identiteit bij jou al op orde dan zou een goede webbouwer deze prima moeten kunnen vertalen naar een mooie website.

  • Hoe lang duurt het ontwerpen van een visuele identiteit?

Een visuele identiteit kan na start doorgaans binnen een maand gerealiseerd worden. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van zaken zoals snelle feedback van jouw kant en beschikbare ruimte in mijn planning. 

  • Wat gebeurt er als we er tijdens het ontwerpproces niet uit komen?

Een eerste ontwerpronde is altijd spannend. Verwacht niet dat de ontwerpen in de eerste ronde meteen perfect zijn, dit is een aftasting en geeft vaak goede info over welke richting we op moeten. 
Heb je er na twee rondes geen goed gevoel over dan gaan we om tafel. We kijken of we de opdracht voort zetten en als we besluiten de opdracht te stoppen overleggen we of je je hele aanbetaling terug ontvangt of wat een gepaste afrekening is.

  • Je werkwijze, blogs en nieuwsbrieven spreken me erg aan, maar je ontwerpen sluiten niet helemaal aan bij wat ik voor mezelf voor ogen heb. Ik twijfel of ik je in moet schakelen.

Ik probeer me altijd goed te verplaatsen in de wensen van een opdrachtgever, maar ik heb natuurlijk als basis wel mijn eigen ontwerpstijl.

Als mijn ontwerpen je in eerste instantie niet aanspreken is het beter dat je op zoek gaat naar een andere ontwerper. Mijn ervaring leert dat dit anders moeizame processen worden waarin we beiden waarschijnlijk teveel concessies moeten doen. 
Wel kan ik je begeleiden in het ontwikkelproces van jouw personal brand en je gaandeweg koppelen aan een andere ontwerper in mijn netwerk die beter bij je past, mijn rol is dan meer coachend. 

  • Ik woon niet in de buurt van Barendrecht, is dat een probleem?

Het liefst ontmoet ik klanten altijd persoonlijk, maar als jij te ver weg woont is er gelukkig Skype of Facetime. Feitelijk kan ik iedereen waar ook ter wereld helpen zolang je een internetverbinding hebt ;-).

•••

Vraag een gratis inspiratiesessie aan

Wil je meer informatie over het laten ontwikkelen van je visuele identiteit? Vraag een GRATIS designfulness inspiratiesessie aan.
Hierin kijken we of het klikt en adviseer ik je vrijblijvend waar je het beste mee bent geholpen.

Goed om te weten!
Bij het ontwikkelen van een visuele identiteit geef ik iedere klant de tijd die hij/zij verdient, dus wees tijdig met het plaatsen van een opdracht als je een bepaalde deadline voor ogen hebt.
Na een inspiratiesessie is de wachttijd voordat ik nieuwe klanten kan helpen gemiddeld 4 tot 6 weken.

 

Vraag vandaag nog een GRATIS Designfulness inspiratiesessie aan